صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۵.۱.۹۶

(۵)

آن چه را که گفتم، چنین خلاصه کنم که اکنون کشور ما درراه پیشرفت همه جانبه خود از آرمان نیرومند، هدف روشن، فرماندهی مصمم، شایستگی فکری، زیربنای استوار اخلاقی و فرهنگی، شرایط رضایت بخش اقتصادی و اجتماعی، آینده نگری و گام برداری در پیشاپیش حوادث، بهره مند است و میتواند به برخورداری از عنایات و تأییدات الهی نیز امیدوار باشد. آن چه در این شرایط برای پیروزی کوشش ها ضرورت دارد، بسیج کامل و همه جانبه نیروهای مادی و معنوی ملت ایران در راه نیل به هدف است. تکرار می کنم که اگر بخواهیم به هدف نهایی خود در مدت زمان کوتاهی که مورد نظر ما است، دست یابیم، تجهیز تمام نیروها و امکانات و به کار انداختن تمام استعدادها و ارزش های ملی ضروری است.

بدیهی است در این تلاش ما با دشواریهای فراوانی رو به رو هستیم که نباید از سنگینی آنها غافل باشیم. کمبودهایی که زاده ضعف و انحطاط گذشته است ما را از جهات مختلف صنعتی و اقتصادی و اجتماعی و نیز از نظر کادر متخصص علمی و فنی در تنگنا گذاشته است. بی سوادی بخش مهمی از مردم هنوز مانع بزرگی در راه اثر بخشی کامل کار آنهاست. در بسیاری از زمینه ها هنوز ما از تجارب کافی برخوردار نیستیم و تقریبا در همه این موارد می باید تا دیر زمانی از تکنولوژی جهان صنعتی کمک بگیریم که متأسفانه صدور آن غالبا با صدور پدیده های نامطلوب این جهان بخصوص تورم همراه است. ضرورت تقویت منظم نیروی دفاعی (که در دنیای آشفته امروز برای حفظ حاکمیت و قدرت ملی ما، امری اجتناب ناپذیر است) قسمت مهمی از منابع مالی ما را جذب می کند. نظم اقتصادی غیر عادلانه و غیر منطقی جهان امروز نیز پیوسته ما را در انجام برنامه های سازندگی خود دچار اشکال می سازد.

برای این که پیشروی منظم ما با موفقیت توام باشد، باید از یک طرف بر همه این مشکلات آگاهی کامل داشته باشیم و از جانب دیگر به روشنی بدانیم که از خلال این دشواری ها به چه راهی میرویم و چه وظایفی را در پیمودن پیروزمندانه این راه به عهده داریم. این هر دو امر مستلزم آگاهی هر چه بیشتر و هر چه بهتر افکار عمومی است و برای کمک به چنین آگاهی ملی است که کتاب حاضر نگارش یافته است. در این کتاب مطالبی که ضروری دانسته ام، چه در باره وضع جهانی که در آن زندگی می کنیم و چه در باره جامعه خودمان و راهی که این جامعه به سوی تمدن بزرگ در پیش دارد، به صورتی ساده و کاملا قابل درک بیان کرده ام. قسمت اول کتاب تحلیلی کلی از وضع کنونی و دورنمای آینده دنیای ما است. زیرا مسلم است که مسائل کشور ما به عنوان جزیی از خانواده جهانی ملل، به نحوی جدایی ناپذیر به وضع بین المللی وابسته است. دنیای امروز به صورتی در آمده است که دیگر در آن سرنوشت هیچ جامعه ای، بزرگ یا کوچک در هر شرایط جغرافیایی و نژادی و اقتصادی و اجتماعی  که باشد، مطلقا از سرنوشت بقیه جوامع جدا نیست.

دلیل دیگر این توجه خاص به مسائل و مشکلات جهانی این است که برای رسیدن ما به هدف بزرگ خودمان، یعنی به دوران تمدن بزرگ ایران، می باید اصولا دنیایی و بشریتی وجود داشته باشد تا ما به عنوان یکی از اعضای آن وجود داشته باشیم. ولی متأسفانه وضع دنیای ما با بحران ها و مسائل مختلف و غالبا اصولی آن، طوری است که خطر چنین نابودی بالقوه ای برای آن وجود دارد و برای مواجهه با این خطر لازم است ملت ما و همه ملل جهان عمیقا متوجه این مشکلات و مسائلی که حیات جامعه بشری و تمدن آن را به نیستی تهدید می کند، باشند.

قسمتهای دوم و سوم کتاب مربوط به ایران امروز و ایران فردا است. در این هر دو قسمت نیز کوشش شده است تا مطالب از جنبه های سنگین فلسفی و تحقیق به دور باشد و طوری نوشته شود که هر فرد ایرانی از هر طبقه و در هر شرایط و با هر سطح آموزشی آنها را به آسانی درک کند.

من تألیف این کتاب را، مثل کتابهای پیشین خودم یک وظیفه ملی تلقی می کنم و حتی با توجه به این که این کاری است که در خدمت خلق صورت می گیرد آن را به فتوای سعدی نوعی "عبادت" می شمارم. زیرا وضع خاص شاهنشاهی ایران ایجاب می کند که به گفته معروف کریستین سن: (یک شاه واقعی در این کشور نه تنها رئیس کشور، بلکه در عین حال یک مرشد و یک معلم برای ملت خویش باشد). من ایفای این رسالت ارشاد و تعلیم را به اقتضای آشنایی که در وسیع ترین سطح با مسائل ملی و بین المللی کشورم دارم و به علت آن که خود طراح و بنیان گذار آن انقلاب اجتماعی هستم که همه تحولات ایران امروز بازتاب آنست ، با کمال میل می پذیرم. زیرا در جامعه کنونی ایران مقام معلم مقامی است که حقا مایه افتخار است.