صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۵.۱.۹۶

(۱۶)

در آسیای جنوبی این رقم بیش از پنجاه درصد است و بر روی هم هشتصد میلیون نفر یعنی یک پنجم مردم جهان از کمبود آهن در تغذیه رنج میبرند. به طور کلی بیست و هشت درصد از مردم جهان روزانه بیش از ۲۷۰۰ کالری در اختیار دارند و دوازده درصد بین ۲۲۰۰ تا ۲۷۰۰ کالری مصرف می کنند و مصرف بقیه، یعنی شصت درصد مردم دنیا از ۲۲۰۰ کالری کمتر است. مقدار مصرف کالری در برخی از نواحی آسیا و افریقا به زحمت از آن چه در اردوگاههای مرگ آلمان نازی به زندانیان داده می شد، تجاوز می کند. گرسنگی عصر ما با همه عواقب و نتایج آن نه امکان از میان رفتن و نه حتی امکان کمتر شدن خواهد داشت، مگر آن که برای این کار بسیجی واقعی آن هم در سطح جهانی صورت گیرد. مسئله این نیست که کره ما چقدر انسان را میتواند غذا بدهد، بلکه مسئله این است که چگونه باید به هر حال هفت میلیارد نفر مردم جهان در سال ۰ ۰ ۲۰ تغذیه شوند؟

از دیدگاه مسائل بهداشتی که آن نیز مانند مسائل غذایی مستقیما با زندگی مردم جهان بستگی دارد، مشکلات موجود دنیای ما کمتر از موارد اساسی دیگر نیست. زیرا در وضع کنونی قسمتی از مردم جهان از قسمت اعظم امکانات بهداشتی که تا به امروز دانش بشری در اختیار ما گذاشته است، محرومند. به عنوان نمونه کافی است تذکر داده شود که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر نسبت مرگ و میر برای هر یک هزار نفر در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا و ژاپن حدود ٪۷  در امریکا و اروپای غربی  ٪۱۰ ولی در بسیاری از کشورهای افریقا و آسیا تا میزان ۳۰٪ است.

پیشرفتهای بهداشتی در جهان متوسط عمر افراد را تقریبا در همه دنیا بالا برده و رقم متوسط جهانی آن را تنها در بیست ساله اخیر از سی و سه سال به چهل و سه سال رسانیده است. با این همه در این مورد نیز تفاوت بسیار فاحشی میان ملل پیشرفته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد. به طوری که حد متوسط عمر که اکنون در کشورهای اسکاندیناوی ۷۷ سال و در امریکا و اروپای غربی ۷۰ تا ۷۵ سال است در افریقا و قسمت مهمی از آسیا و امریکای لاتین از ۴۰ سال تجاوز نمی کند و حتی در مورد چند کشور بین ۳۲ تا ۳۵ سال است.

صدها میلیون نفر از مردم این کشورها هنوز تقریبا به هیچ وجه دسترسی به خدمات پزشکی ندارند و در مواردی هم که این امکان وجود دارد حد آن بسیار ناچیز است. ارقام سازمان بهداشت جهانی حاکی است که در بسیاری از کشورهای افریقایی برای هر پنجاه هزار نفر ۱۰ پزشک و حتی کمتر وجود دارد.

در کتابی که چندی پیش به نام میعاد در ۱۹۸۰ با همکاری سازمان ملل متحد انتشار یافت به نقل از ارقام سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که در حال حاضر تعداد مبتلایان به بیماری تراخم در جهان حدود پانصد میلیون نفر است که تقریبا همه آنها تعلق به دنیای سوم دارند و هر ساله عده زیادی از آنان از این بیماری کور می شوند. از بیست میلیون مسلول ۸۰٪ و از ده میلیون جذامی ۹۰٪ در دنیای سوم به سر می برند. سازمان بهداشت جهانی شماره کسانی را که دچار بیماریهای ناشی از آب تصفیه نشده و آلوده هستند، پانصد میلیون نفر برآورد کرده است که طبعا همه آنها به کشورهای توسعه نیافته تعلق دارند.


مسئله مسکن که یکی دیگر از حقوق اساسی بشری است، به نوبه خود از مهم ترین مسائل جهان ماست. در یک بررسی بانک جهانی در سال ۱۹۷۵ مشخص شده است که در شش شهری که به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته اند یک تا دو ثلث از مردم امکان پرداخت پول ارزان ترین مسکن  ممکن رانداشته اند. این نسبت به ترتیب برای هنگ کنگ ۳۵٪ ، برای بوگوتا ۴۷٪، برای مکزیکو ۵۵٪، برای مدرس و احمدآباد و نایروبی ۶۵٪ بوده است.