صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۳۵)

امیدوارم در آینده نیز بتوانیم هم چنان با حفظ فضائل و ارزش های تمدن ایرانی با اتکاء به هویت ملی خود و با پشتوانه غنای روحی و میراث فرهنگی خویش، از انحرافات و سرگشتگی های نسل جوان خود جلوگیری کنیم. این امر مستلزم حفظ پیوند استوار انقلاب ما با تمدن و فرهنگ ملی است. این امتیازی است که وارثان تمدنها و فرهنگ های اصیل دارند و اگر ما پیام پرشکوه و معنوی این میراث کهن را همواره در گوش داشته باشیم، هم چنان توازن پیشرفتهای همه جانبه مادی را با ارزشهای انسانی و اخلاقی جامعه ایرانی حفظ خواهیم کرد.

وقتی که اصول انقلاب ایران توسط من اعلام شد، جنبه دگرگون کننده و بنیادی آن حتی بسیاری از کسانی را که در نیک اندیشی و صداقت شان تردیدی نبود، به هراس افکند. برخی از مشاوران من خیرخواهانه متذکر شدند که اتخاذ چنین راه حلهای انقلابی کشور را به تباهی خواهد کشید و نیروی سازندگی و ابتکارات ثمر بخش را از میان خواهد برد. گروهی از اقتصاددانان نیز پیش بینی کردند که به زودی سرمایه ها از کشور فرار خواهند کرد و سرمایه گذاری در امور تولیدی متوقف خواهد شد. برخی هم که این بار چندان حسن نیت نداشتند غیبگوئی کردند که ایران بسوی کمونیسم خواهد رفت.
ولی آن چه در عملی روی داد درست عکس همه این پیش بینی ها و غیبگویی ها بود. ایران از راه انقلاب به سوی ورشکستگی نرفت، بلکه به سوی شکوفایی اقتصادی بی سابقه ای رفت که پویایی آن حتی نو اندیش ترین کارشناسان اقتصاد جهان را به شگفتی افکند. نه تنها سرمایه های داخلی فرار نکرد، بلکه سرمایه گذاری های وسیع خارجی نیز بر آنها افزوده شد. تهران که روزگاری بیرون از هر فهرست جهانی فعالیتهای اقتصادی بود، به صورت یکی از پر جوش و خروش ترین مراکز دنیایی این فعالیت در آمد. عصر صنعتی به مفهوم امروزی آن در ایران آغاز شد و به موازات آن با تغییر نظام کهن زمین داری و استقرار تعاونی های زراعی و کشاورزی، عصر کشاورزی مکانیزه نیز شروع گردید.

اکنون اقتصاد ما بر اساس واقع بینی و آینده نگری روز به روز استوارتر و سالمتر می شود و بر پایه این اقتصاد تندرست و شکوفا، ایرانی تازه به وجود می آید که در آن تمام مزایای دانش و تمدنی پیشرفته به برکت یک نظام مترقی اجتماعی و اقتصادی در دسترس همه افراد ملت قرار میگیرد.

از آغاز انقلاب تا به امروز رقم تولید ناخالص ملی به قیمتهای جاری از حدود ۳۴۰ میلیارد ریال به ۵۶۸۲ میلیارد ریال رسیده، یعنی تنها در عرض پانزده سال، این تولید بیش از شانزده برابر شده است. حجم پس انداز ملی که معیار سلامت وضع اقتصاد عمومی است، از ۴۵ میلیارد ریال به ۱۵۰۹ میلیارد ریال افزایش یافته است. نسبت رشد سالانه اقتصاد کشور ما که سال هاست به صورت بالاترین میزان رشد اقتصادی جهان در صدر فهرست بین المللی جای دارد، در حال حاضر  ۱۳.۸ است و درآمد سرانه متوسط که در سال آغاز انقلاب ۱۷۴ دلار بود، به ۲۲۲۰ دلار در نیمه اول سال جاری بالغ گردیده است.

کشور ما که تا سال ۱۹۷۳ اصولا در فهرست بیست کشور ثروتمند مورد مطالعه صندوق بین المللی پول نبود، از سال ۱۹۷۴ مقام سیزدهم را در این فهرست به دست آورده است. در تعیین حدود جهات پیشرفت صنعتی، از یک طرف ما امکانات طبیعی، انسانی، مالی و فنی خود را در نظر داریم و از طرف دیگر متوجه اتخاذ تازه ترین روش های علمی و صنعتی با توجه به مقتضیات بازارهای جهان هستیم و به شیوه همیشگی خویش، در این راه، خود را در زنجیر هیچ مکتب اقتصادی که با نیازمندیهای ملی و با توسعه اقتصادی ما ناسازگار باشد، پای بند نمی کنیم.