صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۷۶)

در برخورد با مسائل و تجارب سال های گذشته در زمینه توسعه خدمات درمانی و توزیع متناسب امکانات، با توجه به کمبود نیروی انسانی پزشکی در روستاها، چنین نتیجه گرفته می شود که در شرایط کنونی به کار گرفتن متخصصین عالی با تکنولوژی پیچیده و گران، نه فقط از دیدگاه اقتصادی منطقی نیست، بلکه عملا نیز ایجاد اشکال می کند. از این رو تحولی در نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص در روستاها باید تابع شرایط و امکاناتی باشد که بتواند همراه با سایر خدمات در وضع اجتماعی آنان اثری فوری و سریع بگذارد.به همین منظور است که طرح شبکه های بهداری و بهزیستی به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اساس طرح شبکه های بهداری و بهزیستی بر مبنای استفاده از کادر کمکی پزشکی است که با اجرای آن استفاده هر فرد روستایی از پائین ترین سطح عرضه خدمات بهداشتی و درمانی تا سطح درمان تخصصی در شهرها امکان پذیر می شود. هر شبکه بهداری و بهزیستی که جمعیتی در حدود سیصد هزار نفر را زیر پوشش بهداشتی و درمانی قرار می دهد، از اجزایی ترکیب شده است که به وسیله آن از نیروی پزشکی موجود حداکثر بهره مندی را کسب می کند.

گام دیگر در برخورد با مسئله کمبود پزشک، استفاده از حداکثر کارآیی نیروی پزشکی موجود است. بر این اساسی، طرح تمام وقت "کارانه" با ایجاد ارتباط مستقیم بین میزان کار مفید پزشک با درآمد وی و الغای تدریجی نظام پزشک کارمندی به مرحله اجرا گذارده شده و همراه با آن و به عنوان راه حلی موقت، استخدام پزشکان خارجی عملی شده و شرایط و امکانات لازم در جهت جلب پزشکان ایرانی مقیم خارج نیز فراهم گردیده است. به طوری که تعداد بازگشتگان به وطن، سالانه و به طور گروهی در حالی افزایش است.

جهت تعمیم خدمات مربوط به فوریتهای پزشکی، به تمامی نقاط کشور، طرح شبکه های اورژانس در سطح شهرها و روستاها به مرحله اجرا گذاشته شده است. به علاوه چون نمی توان در هر روستا بیمارستان مجهزی ساخت، باید بیمار را با وسائلی مانند هلیکوپتر، به نزدیک ترین بیمارستان رسانید. در مورد ایجاد تعادل موجه در هزینه های دارویی و نیز تأمین داروهای ضروری و حیاتی مورد نیاز کشور، طرح دارو به مورد اجرا در آمده است. بر اساس پیش بینی وزارت بهداری و بهزیستی تا پایان برنامه عمرانی ششم سال ۲۵۴۱ (۱۳۶۱ خورشیدی)  نود درصد جمعیت کل کشور زیر پوشش بیمه های درمانی قرار خواهند گرفت. پنجاه و پنج درصد از جامعه شهری و ده درصد از روستائیان، تحت پوشش درمان مستقیم خواهند بود و سی و پنج درصد دیگر از جامعه شهری از خدمات درمان غیرمستقیم استفاده خواهند کرد.


طبق آمارها در دوران پانزده ساله انقلاب تا به امروز، تعداد کلی بیمه شدگان ۵۲۱٪، تعداد کارگاههای مشمول مقررات بیمه ۲۱۹۵٪، تعداد بازنشستگان مشمول بیمه ۳۰۹٪، تعداد بازماندگان مستمری بگیر ۴۶۰٪، تعداد از کارافتادگان مشمول مستمری ۵۲۰٪ افزایش داشته است.