صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۵۸)

در سال گذشته، طبق آمارهای رسمی ۱٫۴۲۲ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی مربوط بدین سازمان در سطح کشور با ۱٫۲۹۰ پزشک مشغول کار بوده اند. قسمتی از این پزشکان موقتا از کشورهای هند و پاکستان و فیلیپین و بنگلادش، استخدام شده اند تا کمبود فعلی پزشک، جبران شده باشد. چهارصد آزمایشگاه مجهز در سطح روستاها ایجاد شده است که وظیفه آنها کمک به برنامه های بیماریابی در اجرای اصل بهداشت رایگان و انجام آزمایشهای لازم برای رسیدن به تشخیص های درست پزشکی، در روستاهاست. از قریب ده هزار پزشک ایرانی نیز که در کشورهای خارجی مشغول کارند، با تسهیلات و شرایط مناسب برای خدمت در ایران دعوت شده است که عده زیادی از آنها تاکنون آمادگی خود را در این مورد اعلام داشته اند.

بدین ترتیب دومین "سپاه انقلاب" ایران اکنون به صورتی منظم و بی وقفه سرگرم ایفای وظیفه زندگی بخش خویش در دگرگون ساختن چهره بهداشتی روستاهای کشور و تبدیل آنها از صورت مراکز بیماری و مرگ به کانون های تندرستی و زندگی و در نتیجه، کانون های تلاش و سازندگی است.


اعلام اصل شانزدهم انقلاب مبنی بر حمایت از مادران باردار و کودکان شیرخوار، مرحله تازه ای در گسترش کمی و کیفی این تلاش فراگیر ملی برای بالا  بردن سطح بهداشت و تندرستی جامعه ایرانی بود. گذشته از جنبه اجتماعی و انسانی این اصل، اجرای آن را در واقع باید یک سرمایه گذاری ملی در امر پرورش نسلی تندرست و نیرومند برای بازده بیشتر و توسعه کامل تر اقتصاد ملی شمرد.

پیش از اعلام این اصل، طبق فرمان دیگری که از جانب من صادر شده بود، دولت موظف به اقداماتی گردیده بود که تا حد زیادی، بهداشت رایگان را برای مردم کشور تأمین می کرد. به موجب این فرمان مقرر شده بود که از یک طرف دولت به وسیله دستگاه بهداری، اقدامات لازم را برای بیماریابی، جلوگیری از بیماریهای واگیر، پیش گیری از بیماری های مختلف به وسیله واکسیناسیون، بهبود محیط زیست و آموزش بهداشت به عموم مردم، به عمل آورد، به طوری که موردی از بیماری های قابل پیشگیری در هیچ یک از نقاط شهری و روستایی کشور باقی نماند. از طرف دیگر برای هر یک از افراد کشور شناسنامه بهداشتی تهیه شود، به نحوی که کلیه سوابق بهداشتی آنها و بیماریها و واکسیناسیون های انجام شده و سایر امور بهداشتی، در آن منعکس گردد. در این فرمان تصریح شده بود که جز در مواردی که همکاری و خود یاری مردم لازم است، تأمین بهداشت عمومی از وظایف دولت و به صورت رایگان خواهد بود.

بدین ترتیب توجه به برنامه های بهداشت مادر و کودک و گسترش این برنامه ها در سطح کشور از پیش از اعلام اصل شانزدهم انقلاب نیز از وظایف مهم دولت محسوب شده و از همان هنگام اقدامات وسیعی در این زمینه انجام گرفته بود. معهذا آمارها نشان میداد که با وجود آن که نزدیک به ۵۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی خدمات بهداشت و تغذیه مادران و کودکان را در استانداردهای مختلف ارائه می دهند و با آن که بالغ بر ۱۵۰٫۰۰۰ مادر و کودک در درجات مختلف زیر پوشش هستند، میزان مرگ و میر کودکان ایرانی، علیرغم پائین آمدن بسیار محسوس آن در دهه گذشته، هنوز در حد بالایی به مراتب بیش از نسبت مشابه در غالب کشورهای پیشرفته است.