صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۶۹)

مفهوم این مسئولیت این است که سرمایه های مادی و انسانی و فکری که مملکت در اختیار دستگاه های اجرایی می گذارد، باید در زمانی معقول و معین (که خود آن وزارتخانه یا دستگاه ها تعیین کرده اند) بازده معلوم و قابل بازرسی داشته باشد. بنابراین، در این مورد باید این مراجع به مفهوم کامل کلمه، قبول مسئولیت بکنند و از این بابت مرتبا حساب پس بدهند. در این کمیسیون که از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه ها و سازمان های مسئول و نمایندگان حزب رستاخیز ملت ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و وسائل ارتباط جمعی تشکیل شده است، جریان اجرای طرحهای زمان بندی شده مربوط به وظائف وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط مورد بازرسی و نظارت قرار میگیرد و گزارش پیشرفت کار، منظما از طرف دفتر مخصوص شاهنشاهی به خود من تسلیم می شود. بدین ترتیب، کمیسیون شاهنشاهی وظیفه یک ناظر و مراقب آگاه و در عین حال بی غرض و خیرخواه را برای حسن جریان امور مملکت و جلوگیری از ضعف و قصور و احیانا فساد در پیشرفت کارها دارد و این وظیفه را خالی از هر گونه حب و بغض و کینه و حسادت و غرض انجام می دهد. معایب کار در آن جا، بدون پرده پوشی و با صراحت مطرح می شود و این کار تا وقتی که لازم باشد (و احیانا همیشه) ادامه خواهد یافت. زیرا نه یک مملکت، نه یک جامعه، نه یک انسان، نمی تواند مطلقا عاری از عیب و نقص باشد. بدیهی است که این نواقص به تدریج کمتر خواهد شد ولی معایب هر قدر هم جزیی باشد، برای جامعه ای که می خواهد وارد دوران "تمدن بزرگ" شود، قابل قبول نیست و باید خواه ناخواه برطرف گردد.

با امعان نظری بیطرفانه، میتوان به خوبی درک کرد که کار این سازمان از کار هر اقلیت پارلمانی و هر تشکیلات مخالفی در رژیم های پارلمانی چند حزبی، سخت گیرانه تر، بی امان تر و بی غرضانه است. اشاره به بی غرضی از این بابت است که عادتا در تشکیلات نام برده، حزب اقلیت یا مخالف، خود را ملزم به انتقاد از روی سند و مدرک نمیداند، زیرا هدف اصلی آن فقط عیب جویی و حمله است. در صورتی که کمیسیون شاهنشاهی با همین روح سختگیری و بی گذشتی، منتها با دسترسی به همه مدارک و اسناد لازم و صرفا بر اساس بررسی دقیق و بیطرفانه این اسناد عمل می کند.

همکاری در درک و رفع معایب از خصوصیات انقلاب ایران و نظام شاهنشاهی آن است. در پرتو این نظم همه ما میتوانیم مثل افراد یک خانواده بزرگ دست در دست و بازو در بازوی یکدیگر، کار کنیم، راهگشای آینده باشیم و با کمک هم، [چه] از لحاظ مادی و چه از نظر معنوی، پیش برویم.


به طوری که همه میدانند، سازمان دیگری نیز از مدتها پیش برای بازرسی امور کشور به نام "سازمان بازرسی شاهنشاهی" وجود دارد. این سازمان به صورت وارث سنت دیرینه شاهنشاهی ایران، که در آن کسان مورد اعتمادی سمت "چشم و گوش شاهنشاه" را داشتند، از قریب بیست سال پیش، مشغول کار است و از افرادی تشکیل شده است که مسئولیت مستقیم در برابر خود من دارند. این افراد وظیفه دارند به تمام کشور مسافرت کنند و آزادانه با هر فرد و مرجعی تماس بگیرند و از علل عدم پیشرفت کافی همه کارها، آگاه شوند و از شکایات مردم گزارشهای لازم برای من تهیه کنند. همه مردم نیز می توانند آزادانه به این سازمان مراجعه کنند و شکایتهای خود را با مسئولان آن در میان گذارند. این سازمان تاکنون با اثبات بی غرضی و وظیفه شناسی و در عین حال با سخت گیری خود، اعتماد عمومی را کاملا جلب کرده و با توسعه سازمان ها و فعالیتهای مملکتی، دامنه کار آن نیز گسترش بیشتری یافته است.