صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۱۲۷)

با توجه به محدودیت منابع آبی و احتیاجات روزافزون کشور به آب، بر اثر توسعه شهرنشینی و افزایش سطح زیر کشت و سطح مراکز صنعتی، در ایران فردا دیگر نباید از آبهای موجود فقط یک بار استفاده شود. بلکه از راه تصفیه فاضلابها و پسآب ها و استفاده مجدد از آنها باید هم منابع آبی جدید تحصیل شود و هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری گردد. به عنوان مثال با بهره وری دوباره از فاضلاب شهر تهران احتمالا میتوان همه نیازهای پالایشگاہ نفت شهر ری و نیروگاههای این منطقه را علاوہ بر احتیاجات جنگل کاری و انتقال آب به دشت ورامین تامین کرد.

هدف بلند پروازانه من این است که همه مناطق کشور را که در گذشته جنگل بوده است، دوباره بکاریم و به صورت جنگل در آوریم و اضافه بر آن در مناطق بایر و کناره های کویر جنگلهای مصنوعی به وجود آوریم تا از این راه به پاکیزگی طبیعت و محیط و آب و هوای این سرزمین کمک کرده باشیم. باید سعی کنیم تا شهرهای دود گرفته ما در آینده فضایی پاک و سالم داشته باشند. آبها و خاکها از آلودگی در امان باشند. روستاهای ما تمیز و بارور باشند و به طور کلی محیط زیست مردم ایران محیطی پاکیزه و زیبا و نیرو بخش باشد. این کار به خصوص با توجه به صنعتی شدن روزافزون کشور و فشار تکنولوژی بر آب و هوا و افزایش تولیدات شیمیایی و توسعه شهر نشینی مستلزم همان هشیاری و تلاش پیگیری است که در مورد سایر مسائل مربوط به دوران " تمدن بزرگ" ضرورت دارد.

توجه به امور ورزشی و پیشرفت منظم در این رشته از نظر نظام اجتماعی ایران فردا بسیار اهمیت دارد. در پرتو این توجه ما خواهیم توانست نژاد ایرانی را پیوسته نیرومندتر و شاداب تر کنیم و در عین حال اعتماد به نفس و غرور ملی را تقویت بخشیم.

در این زمینه مسلما استعدادهای نهفته فراوانی در ملت ما وجود دارد که سنن دیرینه قهرمانی و پهلوانی این ملت گواه آن است. سنت پهلوانی در طول قرون متمادی یکی از عوامل مؤثر بقای روح ملیت و سپر نیرومند پایداری ملی در برابر استیلای نیروهای ویرانگر بود و این سنتی است که در آینده نیز ادامه این وظیفه را به عهده خواهد داشت. در سال های گذشته ورزشکاران شایسته ای از کشور ما به موفقیت های فراوان در صحنه های بین المللی دست یافتند و حتی به مقام قهرمانی المپیک رسیدند. اگر این موفقیت ها در زمانی به دست آمد که هنوز وضع بهداشت و تغذیه در کشور به هیچ وجه رضایت بخش نبود، نسل های آینده که از این بابت در بهترین شرایط قرار دارند، بی گمان به هنر نماییهای فراوان تر و چشمگیرتری توفیق خواهند یافت.