صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۶۱)

آبادانی و مسکن

دو اصل دیگر از اصول انقلاب به ترویج و آبادانی و به نوسازی کشور اختصاص یافته است. این دو اصل، اصول هشتم و یازدهم انقلاب است که اولی در سال ۲۵۲۳ (۱۳۴۳ خورشیدی) و دومی در سال ۲۵۳۶ (۱۳۵۶ خورشیدی) اعلام شد.

اجرای اصل اول از این دو اصل را سومین سپاه انقلاب ایران، یعنی "سپاه ترویج و آبادانی" عهده دار است. این سپاه مرکب از کارشناسان علمی و فنی جوان کشور، اعم از مهندسان رشته های کشاورزی، ساختمانی، راه سازی، برق و مکانیک و سایر تحصیل کردگان رشته های فنی و مهندسی است که قسمتی از دوره خدمت وظیفه خود را در روستاهای کشور می گذرانند و مأموریت آنها کوشش در بالا بردن سطح زندگی روستائیان، آشنا کردن آنان با اصول تازه کشاورزی، کمک به ازدیاد تولیدات دامی و زراعی، توسعه و بهبود و ترویج صنایع روستایی، راهنمایی روستائیان در امور مربوط به آبادانی و نوسازی روستاهاست. در همه این موارد برنامه های آموزش نظری با آموزش عملی همراه است.

هر سپاهی ترویج و آبادانی موظف است شناسنامه ای برای منطقه عمل خویش شامل اطلاعات دقیق طبیعی و انسانی آن منطقه و بررسی وسائل و امکانات و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و کشاورزی آن و راه حل های این مسائل را تهیه کند و سپس برنامه کار خود را بر اساس آن تنظیم و اجرا نماید. این شناسنامه ها اساس برنامه ریزی لازم برای تهیه فهرست نیازمندیهای هر دهکده است. وظایف عملی اعضای این سپاه تربیت کشاورزان و کودکان آنها در امور کشاورزی، کشت سبزیها و میوه ها، استفاده از کودهای شیمیایی، جلوگیری از آفات، راهنمایی در امر پرورش دام، کمک به کشاورزان و روستائیان در کار معالجه دام، ضد عفونی کردن، واکسیناسیون، تلقیح مصنوعی و مرغداری، ساختن کندوها و اصطبل ها، باغداری، صنایع دستی و در عین حال ایجاد نهادهای صحیح در طرز تفکر روستائیان در مورد مسائل کشاورزی و آبیاری و زراعت مکانیزه و امور تعاونی، پرورش شخصیت و استعدادهای آنان، ایجاد مهارتهای شغلی در آنان و ایجاد باشگاههای جوانان روستایی است.

در این راه سپاهیان ترویج آبادانی از وسائل سمعی و بصری، فیلمهای سنیمایی، نشریات مختلف کشاورزی، احداث مزارع نمونه و آزمایشی و نظایر آن کمک می گیرند. این سپاهیان وظیفه دارند برنامه های آموزشی و اجرایی را بر اساس نیازهای واقع مردم روستاها و شرایط اقلیمی و امکانات کشاورزی، با مشورت و صلاحدید صاحب نظران محلی و تأئید کارشناسان ترویج در رشته های گوناگون کشاورزی و دام پروری تهیه کنند تا اجرای آنها با واقع بینی و توجه به شرایط و مقدورات و نیازهای هر محل همراه باشد.

ترازنامه فعالیتهای این سپاهیان نشان میدهد که این کوشش ها بسیار مثبت و سازنده بوده است. این توفیقی است که اجرای موفقیت آمیز برنامه هایی از قبیل ساختن راه ها و مدارس و مراکز تجمع و گرمابه های عمومی و نیز طرح هایی نظیر افزایش تولید گندم و علوفه و برنج و بهبود کشت دانه های زراعی و احیاء تاکستان ها و طرحهای توسعه قطب های کشاورزی و دامداری و ایجاد مجتمعهای کشت و صنعت و بهره برداری صحیح از آب و خاک با تکنیکهای پیشرفته کشاورزی مکانیزه و تأمین تسهیلات اعتباری و خدمات فنی و آموزشی کشاورزان و بسیج نیروهای انسانی آنان گویای آن است.

هر ساله ۳٫۸۰۰ نفر در مدارج دیپلم و فوق دیپلم و لیسانس و بالاتر برای خدمت در سپاه ترویج و آبادانی انتخاب و برای آموزش نظری و عملی به مرکز آموزش ترویج کشاورزی کرج اعزام می شوند تا پس از پایان مدت آموزش راهی روستاها شوند. تاکنون شماره کلی این سپاهیان به حدود ۳۴٫۰۰۰ نفر رسیده است.