صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۱۲۳)

اصل بیمه همگانی و پوشش فراگیر ملی آن، که به حق افتخار انقلاب ایران است، جامعه ایران را در عصر "تمدن بزرگ" از مترقی ترین شرایط تأمین اجتماعی و زندگی امن و مطمئن برای هر فرد ایرانی برخوردار خواهد ساخت. هدف نهایی این تحول انقلابی چنان که قبلا تذکر داده شد، این خواهد بود که هر ایرانی در تمام مراحل زندگې خود زیر پوشش حمایتی تأمین اجتماعی قرار داشته باشد و این تامین به صورت بیمه های مختلف او را در موارد گوناگون یاری دهد.

در این زمینه اجرای برنامه های وسیعی که قبلا بدان ها اشاره شد، در تمام مراحل ادامه خواهد یافت. زیرا جامعه ایران دوران "تمدن بزرگ" بر اساس بیمه های اجتماعی و سازمان های تعاونی استوار خواهد بود.

برخورداری از این تامین گسترده و همه جانبه که عالی ترین جلوه عدالت اجتماعی است، به هر فردی در ایران فردا اجازه خواهد داد که با احساس کامل امنیت و با آرامش خاطر، استعداد و نیروی خلاقه خود را در هر رشته ای که امکان بروز آن باشد، به کار اندازد و از این راه سهم خود را در پیشبرد باز هم بیشتر جامعه مترقی و کوشا و سازنده ای که بدان تعلق دارد، به صورتی شایسته ایفاء کند.

موضوع بهداشت و گسترش هر چه بیشتر پوشش بهداشتی در سراسر کشور از کوشش های اصولی ایران عصر "تمدن بزرگ" است. زیرا ایران چنین دورانی باید قبل از هر چیز، سرزمین مردمی تندرست و کوشا باشد. در ایران دوران "تمدن بزرگ" باید هدف این باشد که بیماری و رنجوری تا پائین ترین حدی که دانش بشری اجازه می دهد، کاهش یابد. بهداری و بهزیستی تا دور افتاده ترین نقاط مملکت گسترش پیدا کند. مرگ و میر به خصوص در مورد کودکان به حداقل برسد و حد متوسط زندگی تا سطوح بالای جهانی آن بالا رود و آگاهی عمومی در این زمینه هر چه بیشتر افزایش یابد.

برای این منظور باید برنامه های جاری بهداشتی همراه با برنامه های انقلابی بهداشت رایگان و حمایت از مادران باردار و کودکان شیرخوار تا آن جا که امکانات مالی و انسانی کشور اجازه میدهد، منظما گسترش یابد و به موازات آن کیفیت و بازده کار و دل سوزی مسئولان امور بهداشت، پزشکان، پزشک یاران، پرستاران، بهیاران و همه متصدیان دیگر این رشته بالاتر رود. در این مورد واقعا باید کوششی استثنایی انجام گیرد تا کمبود امکانات با افزایش کیفیت جبران گردد. توجه به این که کشور ما این تلاش را از کجا شروع کرده است و باید به کجا برساند، کافی است که مفهوم واقعی این الزام را برای کسانی که در این امر حیاتی، یعنی در زمینه ای که با زندگی و مرگ افراد بشر ارتباط دارد، مسئولیت انسانی سنگین و به همان اندازہ مقدسی به عهده گرفته اند، روشن نماید.

رشته دیگری که در برنامه های ایران عصر "تمدن بزرگ" واجد اهمیت خاصی است، موضوع مسکن است. حق برخورداری از مسکن یکی از پنج حق اصلی است که از نظر حقوق انسانی به هر فردی تعلق می گیرد و طبعا از دیدگاه انقلاب ایران نیز چنین حقی باید بالمآل برای هر ایرانی تأمین شود.