صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۱۲۸)

امروز زمینه پیشرفت های وسیع در امور ورزشی در کشور فراهم شده است و استقبال و علاقه روزافزون عمومی نیز عامل بسیار مناسبی برای توسعه این پیشرفتهاست. استادیوم های بزرگ، مجتمع های ورزشی، باشگاه ها، مراکز فعال خصوصی، برگزاری منظم مسابقه های ورزشی و شرکت مداوم ورزشکاران ما در صحنه های بین المللی ورزشی، نوید ترقی پیگیری را در این رشته می دهد. ولی تذکر این نکته لازم است که در امر ورزش، تنها توسعه کمی کافی نیست، بلکه به خصوص توجه به کیفیت اهمیت دارد. آن چه لازمه ورزش و قهرمانی است، روحیه ورزشکاری، یعنی روح مردانگی و دلیری و نیک اندیشی و میهن پرستی است که باید همواره با نیرومندی جسمانی همراه باشد. این اصلی است که به خصوص باید در جامعه ایران عصر "تمدن بزرگ" مورد توجه کامل قرار گیرد.

همین واقعیت در مورد پیشاهنگی که آن نیز از عناصر اساسی و سازنده نسل جوان ایران امروز و فردا است، باید دقیقا مورد توجه قرار داشته باشد.

یک موضوع مهم دیگر توریسم داخلی است که توسعه منظم آن چه از لحاظ اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و فکری ضرورت دارد. مردم ایران از هر استان و از هر شهر و روستا باید نقاط دیگر کشور پهناور خود را از نزدیک بشناسند و با زندگی اهالی آنها و آثار تاریخی و هنری و زیبایی های طبیعی آن نقاط آشنا شوند تا از این راه مرز و بوم خود و میهن خود را، چه از نظر مادی و چه از لحاظ فرهنگی، بهتر درک و لمس کنند.

سرزمین ایران، سراسر یک موزه زنده و یک نمایشگاه بدیع مفاخر تاریخی و هنری و در عین حال هر گوشه آن شاهد گویای دلاوری ها و جانبازی های گذشتگان است. زیبایی های طبیعی ایران نیز با تنوع فوق العاده وضع اقلیمی نواحی مختلف این سرزمین، از بدیع ترین نمونه هایی است که در جهان می توان یافت. بهره گیری از این بدایع طبیعی و هنری نباید مخصوص جهانگردان خارجی باشد، بلکه به خصوص باید این امکان در دسترس توریسم داخلی گذاشته شود.

این توریسم به مفهوم وسیعتر آن، باید استفاده مردم ایران را از اوقات فراغت و از تعطیلات هفتگی و سالانه خود شامل شود. چنین بهره گیری باید عمومیت داشته باشد، نه آن که منحصر به عده ای باشد که با داشتن اتومبیل شخصی می توانند هر موقع مایل باشند، به سفر تفریحی بروند. باید وسایلی کافی و در سطح شایسته چه از نظر هتلها و مهمانسراها و سایر مراکز مسافری و چه از لحاظ حمل و نقل، در حدی که جوابگوی نیاز عمومی باشد، فراهم شود. با این هدف که بیشتر مردم به همه آن چیزهایی که از این بابت احتیاج دارند، در خود کشور دسترسی داشته باشند.

فراموش نباید کرد که همه رشته های فرهنگی و اجتماعی، با وجود تنوع فراوان خود به هم پیوسته اند و لازم و ملزوم یکدیگرند. پرورش فکری و ذوقی که لازمه یک اجتماع پیشرفته است، در آن واحد همه رشته های مربوط به اجتماع را شامل می شود و نمی توان در این زمینه یک یا چند رشته را به طور گسترده توسعه داد ولی توسعه رشته های دیگر را نادیده گرفت یا اهمیت کمتری برای آن قائل شد.