ضوابط
انتخاب یک روستا شهر، میزان و روند افزایش جمعیت، سطح کشت و میزان تولید کشاورزی و
دامی، منابع آب، امکانات لازم جهت ایجاد و توسعه سازمانهای اداری محلی، داشتن شرایط مناسب برای تامین خدمات مورد
نیاز روستائیان، امکانات ضروری برای توسعه آتی و مرکزیت روستا از نظر جغرافیایی
تعیین گردید. تاسیسات زیربنایی که برای یک روستا شهر معین شده اند عبارتند از:
ایجاد راه ارتباطی بین این روستا با روستاهای اقمار و شهرهای نزدیک، تأمین برق
خانگی و کشاورزی و صنعتی، تأمین آب آشامیدنی و لوله کشی آن، ایجاد دبستان و مدرسه
راهنمایی و در صورت نیاز آموزشگاه خدمات روستایی، ایجاد خانه فرهنگ روستایی و مرکز
اجتماعات و کتابخانه، ایجاد میدان های ساده ورزشی، ایجاد درمانگاه، تأسیسات
بهداشتی، گرمابه، کلینک دامپزشکی، ایجاد مراکز فروشگاه تعاونی و خدمات کشاورزی و
تعمیرگاه ماشین آلات، محوطه سازی و فضای سبز، ایجاد مجتمع صنایع تبدیلی و روستایی
و کارگاه های صنایع کوچک دستی، ایجاد خانه برای روستائیان با خود یاری آنان از راه
تخصیص وام با بهره کم و اقساط طولانی.
بدین
ترتیب نوسازی شهری و روستایی به صورت دو رشته موازی از یک کوشش واحد، یعنی تلاش در
راه بازسازی تمام کشور در آمد.
از
دیدگاه فعالیت های شهرسازی و مسکن و در سطح کشوری، می باید متذکر شد که این برنامه
ها اکنون به صورت یک طرح همه جانبه مملکتی در دست اجراست و در عین حال با توجه به
الزامات و نیازهای آینده، طرحهای تکمیلی وسیعی تهیه می شود که هر یک از آنها می
باید در مراحل پیش بینی شده، مورد اجرا قرار گیرد.
در حال
حاضر برای پاسخگویی به نیاز عمومی در امر تأمین مسکن از راههای مختلفی اقدام می
شود که ایجاد شرایط مساعد جهت تجهیز سرمایه های بخش خصوصی از راه گسترش صندوق های
پس انداز و وام مسکن، اعطای وام به سازندگان، تقویت منابع مالی لازم از طریق تشکیل
بانک ساختمانی و شرکت سرمایه گذاری ساختمانی بانک های ایران و پیش بینی انتشار
اوراق و سپرده مسکن، تامین شرایط مناسب برای اعطای وامهای دراز مدت مسکن به طبقات
مختلف مردم، کمک به گسترش اقدامات خودیاری در مورد تهیه مسکن به وسیله شرکتهای
تعاونی مسکن از آن جمله است.
طبق
آمارهای وزارت مسکن و شهرسازی، در تأمین این برنامه ها، تنها توسط این وزارتخانه،
تا پایان سال گذشته ۳۱٫۰۰۰ واحد مسکونی شامل خانه های سازمانی کارگری و کارمندی و
خانه های ارزان قیمت با هزینه ۱۴.۴ میلیارد ریال ساخته شده و بیش از ۴۰٫۰۰۰ واحد
مسکونی سازمانی و ارزان قیمت دیگر با پیش بینی هزینه
ای معادل ۶۷.۴ میلیارد ریال در دست ساختمان است که در این ارقام فعالیت خانه سازی
سایر سازمان های دولتی از جمله ارتش شاهنشاهی به حساب نیامده است. ۲٫۱۱۵ پروژه
ساختمان های آموزشی، دانشگاهی، بیمارستان ها، مراکز پرورش، مراکز درمانی، هتلها و
مهمانسراها و پلاژها، کارخانه های آسانسور سازی، تاسیسات گاز و نظایر آنها، اجرا
شده و ۸۷۹ پروژه ساختمانی دیگر از همین قبیل در دست اجراست.
۲٫۰۵۶
پروژه عمران شهری در شهرستان ها و ۶٫۸۹۲ پروژه عمران روستایی در روستاها نیز به
مورد اجرا در آمده است. در دو سال گذشته ۱۲ میلیون متر مربع زمین به منظور احداث
واحدهای مسکونی و ساختمان های دیگر به شرکتهای تعاونی مسکن و دستگاههای دولتی
واگذار شده است. تعداد وامهای دراز مدت مسکن که برای احداث یا خرید و یا تکمیل
ساختمان خانه و آپارتمان، تنها توسط بانک رهنی در ده ساله اخیر به مؤسسات و افراد
مختلف داده شده، در حدود ۵۴۰٫۰۰۰ وام به مبلغ کلی ۱۰۳ میلیارد ریال است.
اصل
هیجدهم انقلاب که در تابستان ۲۵۳۶(۱۳۵۶ خورشیدی) اعلام شد مربوط به حفظ منافع
مردم ایران در امر مسکن و جلوگیری از اجحافات و سوء استفاده هایی است که ممکن است
در این راه صورت گیرد.