صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۷۲)

با وجود همه این برنامه ها و اقدامات، باید عموم افراد مملکت بدین نکته عمیقا توجه داشته باشند که حسن اجرای این اصل انقلاب که فقط برای تأمین منافع و دفاع از حقوق آنان وضع شده است، در درجه اول به عهده خودشان است. یعنی قبل از هر چیز، این مصرف کننده است که می باید از خرید کالاها و خدمات، به هر قیمتی که بدو عرضه می شود، خودداری کند و فقط با بررسی و دقت لازم به خرید آنها با نرخ عادله و تعیین شده مبادرت ورزد و اگر در این راه با تقلب و گران فروشی مواجه گردد، برای دفاع از حق خود و حق دیگران و به عنوان انجام یک وظیفه ملی، گران فروش را به دست قانون بسپارد.

اگر این وظیفه شناسی و همکاری با مأموران قانون از طرف مردم کاملا رعایت نشود، مسلما کار این مبارزہ، آن موفقیتی را که لازم است، در پی نخواهد داشت. چنان که هم اکنون نیز می توان تذکر داد که در سال جاری متاسفانه همین سهل انگاری ها، توام با عادت های قدیمی، لطماتی به موفقیت قاطع این جهاد ملی وارد کرده است که فقط رشد فکری ملی می تواند جوابگوی آن باشد.

اصل نوزدهم انقلاب مکمل همین مبارزه با فساد و ناظر بر کوشش وسیع دیگری در جهت منزه نگاه داشتن جامعه ایرانی و جلوگیری از رسوخ هر گونه نادرستی در پیکر اجتماعی سالم ایران امروز است که سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی یکی از مظاهر آن به شمار میرود. طبق این اصل و بر اساس این منطق کلی که می باید همه تلاش و کوشش صاحبان مقامات دولتی در راه مصالح و منافع جامعه به کار رود، مقرر شده است که مقامات سطح بالای دولتی (که طبقه بندی آنها مشخص شده است) و شهرداران درجه یک در زمان های معین کلیه دارایی های خود و همسر و فرزندان تحت تکفل خویش را اعلام کنند و آن قسمت از دارایی ها که به صورت سهام شرکتها و بانک ها و مشابه آن باشد، در مدت تصدی مقامات نام برده به اوراق قرضه دولتی تبدیل گردد یا توسط بانک ها و شرکتهای سرمایه گذاری و یا مؤسسات مشابه که دولت معین خواهد کرد، به صورت امانی اداره شود.

مفهوم فلسفی این اصل را باید از دیدگاه کلی مبارزه با فساد در نظر گرفت که یکی از ارکان اخلاقی نظم اجتماعی امروز ایران است. بدیهی است نباید کسب پول را از راه کار شرافتمندانه، با تحصیل آن از راه فساد و نادرستی مترادف شمرد. اگر کسی از حاصل کار و ابتکار خود پولی پیدا کند و حتی میلیونر و میلیاردر بشود، به شرط این که مالیات قانونی خود را بپردازد، چنین شخصی نه فقط مستوجب ملامت یا حسادت نیست، بلکه بالعکس، شایسته هرگونه تشویق و ستایش است. زیرا تحصیل پول از راه مسابقه شرافتمندانه شایستگی، گذشته از آن که به سود خود چنین فردی تمام می شود، قدمی است که در راه پیشرفت اقتصاد مملکت برداشته می شود. در مقابل، دستیابی به ثروت از راه فساد و نادرستی، به هیچ وجه قابل بخشش و گذشت نیست و باید شدیدا مورد موأخذه و تعقیب قرار گیرد. زیرا فساد و ارتشاء بدترین دشمن موجودیت اجتماعی هر جامعه است و اگر وجود داشته باشد، به خصوص اگر مواضع حساس را در بر گرفته باشد، دیگر نمیتوان روی آن مملکت و جامعه حساب کرد.

مفهوم اصل نوزدهم انقلاب را چنین می توان خلاصه کرد که در نظام شاهنشاهی ما و بر مبنای اصول قانون اساسی و متمم آن، تفویض اختیار به اعضای دولت و دستگاههای وابسته بدان، به نام اعضای قوه مجریه، بازتابی از رسالت مرکزی رهبری در پاسداری از قوانین و تأمین حقوق ملت است.