صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۳۷)

مورد انرژی نیز که در مبحث مربوط به نفت به طور مشروح تر در باره آن گفتگو خواهد شد از حیاتی ترین مسائل آینده ما و اصولا آینده تمام جهان است. اقتصاد ما در عین برخورداری از درآمد کنونی نفت، می باید از هم اکنون کمال توجه و کوشش را در امر تأمین انرژی جانشین آن، به هنگام پایان یافتن این منبع جهانی مبذول دارد و این کاری است که طبعا ما آن را مانند همه موارد دیگری که به آینده نگری ارتباط دارد، با هشیاری کامل در مد نظر و اقدام داریم.

هر برنامه ریزی اقتصادی باید بر اساس تصویر دراز مدت توسعه ایران، از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی انجام گیرد و چنین تصویری از نظر آرمانی، در تمام مراحل تعیین هدفها، خط مشی ها، سیاست‌ها، تهیه پیشنهادها و تنظیم برنامه ها، از اصول انقلاب الهام می گیرد. مشارکت مردم در سطح ملی و محلی، در اداره امور مربوط به خود، توجه به استراتژی بلند مدت توسعه ملی و تجهیز همه جانبه ملی، از اصول رشد و توسعه آینده اقتصاد ایران، با در نظر گرفتن همه ضرورتهای اجتماعی و اقتصادی ایران است.

موفقیت کامل انقلاب طبعا از آغاز مستلزم اجرای هم زمان و هم آهنگ اصول مختلف آن بود. زیرا اجرای جدا گانه یک یا چند اصل، هر قدر هم دقیق و جامع بود، نمی توانست به تنهایی نتیجه مطلوب را عاید کند. مثلا لازم بود تحقق اصل اصلاحات ارضی با تحقق اصول دیگری از انقلاب در زمینه های بهداشتی و آبادانی و نوسازی و آموزشی و تشکیل خانه های انصاف و برقراری بیمه های اجتماعی در روستاها همراه باشد تا کشاورز آزاد و خانواده او بتوانند در پرتو نظام جدید از همه آن مواهبی که لازمه حقوق اجتماعی و انسانی افراد آزاد هستند، برخوردار شوند. همين وضع در مورد کارگر ایرانی، رای دهنده ایرانی، کارمند ایرانی و به طور کلی هر فرد ایرانی، در هر شغل و مقام که از مواهب انقلاب بهره مند می شد، وجود داشت. بدین جهت بود که جهش انقلاب ایران در آن واحد، در همه جبهه ها آغاز گردید و در همه جبهه ها نیز به صورتی هم آهنگ پیش رفت.


صفحات این فصل از کتاب به یک مرور کلی در اصول نوزده گانه انقلاب به عنوان زیربنای اجتماعی و فلسفی "تمدن بزرگ" اختصاص یافته است. البته در مورد آمار و ارقام مشروح مربوط به هر یک از این اصول هر خواننده علاقه مند می تواند به سازمان ها و مراجع صلاحیت دار مراجعه کند. مضافا به این که در زمینه نه اصل اول در کتاب "انقلاب سفید" نیز به تفصیل سخن رفته است.


این مرور کلی طبعا نمایانگر همه پیشرفتهای مملکت در دوران حاضر نیست، بلکه در آن فقط به توضیح تحولاتی اکتفا شده است که با "انقلاب شاه و ملت" و آثار اجتماعی آن ارتباط دارد.  سه مبحث مربوط به حزب رستاخیز ملت ایران، نفت و سیاست مستقل ملی نیز، از این نظر بدین فهرست افزوده شده است که تحولات این هر سه رشته ارتباط مستقیم با شرایطی دارد که تحقق اصول انقلاب، به وجود آورده است.