صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۴۹)

بدین ترتیب شرایط و محیط کار در جامعه کنونی ایران بر اثر همکاری صمیمانه دولت و کارفرما و کارگر و اجرای قوانین انقلابی کار و صنعت از هر زمان دیگر در طول تاریخ کهن ایران مترقی تر و عالی تر است. با برخورداری از این شرایط اکنون طبقه کارگر ایرانی نه تنها در داخل جامعه خود از موقعیتی شایسته برخوردار است، بلکه در جامعه جهانی نیز از نظر حقوق و امتیازات قانونی و قوانین مترقی کار در صفوف مقدم جوامع پیشرفته قرار دارد.

در این زمینه طبعا توجه به کیفیت کار، اهمیت فراوان دارد. زیرا در دنیای امروز یکی از مهم ترین وجوه امتیاز و ملاک پیشرفت جوامع، درجه ترقی بهره وری و مدیریت و کفایت پدیده ها و دستاوردهای دانش و تکنولوژی است. برای این کار باید کوشش شود که از نیروی ابتکار و استعدادهای فردی کارگران حداکثر استفاده به عمل آید و امکانات لازم برای پرورش شخصیت و دانش آنان چه در محیط کار و چه در خارج از آن به نحو احسن در دسترس ایشان گذاشته شود.

برای تأمین این منظور طرح جدید قانون کار که با توجه به آخرین تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور تهیه شده، شرایط کار کارگران را در بیشتر زمینه ها مورد تجدید نظر قرار داده و ضوابطی تازه برای آن در نظر گرفته است که با مقتضیات و نیازهای آینده ایران سازگارتر خواهد بود. از طرف دیگر در مورد بیمه های کارگری و امور رفاهی و اجتماعی و ورزشی و تربیت بدنی کارگران و خانواده های آنان اقدامات وسیعی در جریان است. هزاران کودک این خانواده ها در شیر خوارگاه ها مراقبت می شوند و در عین حال اندرزگاه های خاصی آنها را در مورد امور خانواده و بهداشت و آموزش راهنمایی می کنند و بدانان مهارتهای گوناگون از قبیل کارهای دستی و دوزندگی و آشپزی و غیره می آموزند. تعاونی های مصرف، مواد غذایی و دیگر کالاهای مورد نیاز را با قیمت های نازلتر در دسترس آنان می گذارند. تعاونیهای اعتبار و مسکن نیز نیازمندی های آنان را از این حیث تأمین می کنند و به خصوص بانک رفاه کارگران برای تهیه مسکن و دیگر امور ضروری بدانان وام کم بهره می پردازد.

در سال های اخیر در حدود ۲۵۰ باشگاه ورزشی برای کارگران در تهران و شهرستان ها ایجاد شده است. دو اردوگاه بزرگ تابستانی در کرانه خزر مورد استفاده ده ها هزار کارگر و خانواده های آنهاست. ایجاد تدریجی تعداد بیشتری از اردوگاه ها و استراحتگاه ها در مناطق خوش آب و هوا به منظور استفاده بهتر کارگران از مرخصی های سالانه، قسمتی از طرحهای در دست اجراست.