صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۷۷)

حزب رستاخیز ملت ایران

همه اصول نوزده گانه انقلاب که توضیح کلی در باره آنها داده شد، اکنون اصول حاکم بر زندگی ایران امروز و راهنمای جامعه ما در مسیر پیشرفت هستند و در مورد سایر اصول احتمالی آینده نیز مسلما چنین خواهد بود. مردم ایران که کلیه شئون مادی و معنوی زندگی ایشان در ابعاد مختلف تحت تأثیر اصول انقلاب قرار دارد و در همه امور روزمره و برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت شخصی و اجتماعی و ملی خویش با آنها از نزدیک در ارتباطند، طبعا با این اصول آشنا هستند و از راه وسائل مختلف خبری و سایر وسائل نیز به طور مستمر اطلاعات تازہ در این مورد به دست می آورند.

با این همه این آشنایی و اطلاع روزمره پاسخگوی کافی این نیاز نبود که روح و ایدئولوژی انقلاب ایران به مفهوم کامل و عمیق و از همه جنبه ها و ضوابط مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و در حداکثر ممکن، به حداکثر افراد شناسانیده شود تا بدین ترتیب راه برای شرکت آگاهانه آنان در پیشبرد انقلاب و اظهار نظرها و راهنماییها و نوآوری ها و البته انتقادهای سازنده و مثبت آماده گردد. چنین مشارکتی برای پیشرفت انقلاب ضرورت کامل دارد. زیرا این انقلابی است که به خاطر مردم ایران و با تأئید قاطع ملی صورت گرفته است و باید اجرای آن به بهترین صورت ممکن ادامه یابد. لازمه این کار وجود یک سازمان ملی و سیاسی است که با همه مردم ایران و تمام قشرهای جامعه ایرانی سر و کار داشته باشد تا بدین ترتیب عموم افراد ملت در لوای آرمانهای مشترک در آن گرد آیند و در این چهارچوب کلی نظرات و اندیشه های مختلف خود را که طبعا بر حسب اختلاف سلیقه ها و اختلاف برداشتها و روحیات با یکدیگر تفاوت دارد، و باید هم تفاوت داشته باشد، با یک دیگر در میان گذارند و از راه گفت و شنود سازنده، به رفع مشکلات همت گمارند و مراجع اجرایی را نیز در رفع آنها یاری دهند.

ایجاد چنین سازمان عظیم سیاسی و ملی، به صورت تشکیلاتی پایدار و فراگیر با زیربنایی از اصول فلسفی و اجتماعی انقلاب، در واقع تضمین آینده ملی است و بر اساسی احساس این ضرورت بود که من به عنوان مسئول سرنوشت کشور و به عنوان فرمانده انقلاب، تشکیل این سازمان را به نام "حزب رستاخیز ملت ایران"، در یازدهم اسفند ماه ۲۵۳۳ (۱۳۵۳ خورشیدی) اعلام داشتم.

بدین ترتیب این حزب به عنوان مظهر یکپارچگی و پیوستگی ملی پی ریزی شد تا در آینده یک مکتب واقعی میهن پرستی و کار و آفرینندگی در اجرای اصول انقلاب ایران و زیربنای معنوی و فکری جامعه ایرانی در مسیر " تمدن بزرگ " باشد. حزب رستاخیز ملت ایران با این رسالت به وجود آمد که نه تنها یک حزب فراگیر سیاسی، بلکه در عین حال یک کانون فکری و فلسفی برای همه مردان و زنان ایرانی باشد. خانه ای باشد که در آن اعضای خانواده بسیار بزرگی که ملت ایران نام دارد، به دور هم گرد آیند و اندیشه ها و طرحهای سازنده خویش را همراه با مشکلات و مسائل خانوادگی با یکدیگر در میان گذارند و تجارب و نظرات و آراء و پیشنهادهایشان را ارائه دهند و راه هایی را نیز که برای اجرای آنها مناسب تر میدانند، عرضه دارند. چنین برداشتی ضامن ارتباط دائم قوه مجریه با همگی افراد ملت است تا بدین ترتیب از یک سو، تصمیماتی که در سطح عالی اجرایی برای پیشرفت امور مملکت گرفته می شود، از راه حزب به عموم افراد ملت منعکس شود و از سوی دیگر نیز، نظرات و واکنش های ملت در مراحل مختلف اجرای این تصمیمات از طریق حزب در دسترس هیئت مجریه گذاشته شود و از این راه رابطه متقابل و استوار این دو تامین گردد.