صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۴۰)

تشکیل شرکت های سهامی زراعی و دیگر شرکت های کشاورزی روستایی، نتایج بسیار رضایت بخشی در برداشته است که از مهمترین آنها دسترسی کشاورزان به انواع بذرهای اصلاح شده و کود شیمیایی و سموم دفع آفات و ماشینهای کشاورزی، تغییرات لازم در نوع زراعت و جایگزین ساختن محصولات جدید با بازار بهتر به جای محصولات درجه دوم، آموزش های زراعی و حرفه ای، افزایش سطح کشت به علت استفاده از اراضی ملی و اراضی بایر و موات و مسلوب المنفعه، فعالیتهای تعاونی با حذف واسطه ها، فراهم آوردن موجبات تعمیم بیمه های اجتماعی روستائیان و بالا بردن سطح اطلاعات عمومی و توسعه امکانات پرورش استعدادهای آنان است.

چند اصل دیگر از اصول نوزده گانه انقلاب ایران که اصول سوم، ششم، هفتم، و هشتم منشور انقلاب را تشکیل می دهند، از نزدیک با اصل اصلاحات ارضی ارتباط دارند. اجرای اصل سوم، یعنی فروش سهام کارخانه های دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات ارضی، دو منظور اساسی تأمین کرد. از یک طرف سهام کارخانه های دولتی به جای پول نقد و اوراق قرضه به مالکان بزرگ، بابت بهای املاک خریداری شده از آنان واگذار شد و این امر از رکود سرمایه ها یا سرمایه گذاری در معاملات غیر سالم جلوگیری کرد. از طرف دیگر فروش سهام کارخانه ها باعث شد که این واحدها به صورت شرکتهای سهامی درآیند و همه طبقات اعم از سرمایه دار و بازرگان و کارگر و کشاورز و کارمند دولت و غیره، بتوانند در صورت تمایل در آنها سهیم گردند و بدین ترتیب در عین تحصیل عواید، مستقیما در توسعه صنعتی و امور تولیدی و اقتصادی مملکت شرکت کنند. عملا این تحول باعث شد که ارزش سهام این کارخانه ها بالا رفت و چرخ های آنها بهتر به کار افتاد و سود بیشتری از این راه عاید سهام داران گردید.

با اجرای این اصل از انقلاب، به غیر از صنایع ملی از قبیل راه آهن، نیرو، اسلحه و نظایر آنها که طبعا در تصاحب دولتی باقی ماندند، پنجاه و پنج کارخانه قند و نساجی و سیمان و مواد غذایی و پنبه و ابریشم بافی و غیره، تبدیل به شرکت های سهامی شدند و"شرکت کارخانه های ایران" را تشکیل دادند که سهام آنها از طریق بانک کشاورزی در معرض فروش گذاشته شد. ارزش این سهام در سطحی پائین نگاه داشته شد و حداقل سود سالانه آن در میزان ۶٪ تضمین گردید تا همه افراد با درآمد متوسط و کم، بتوانند آنها را خریداری کنند.

کارخانه های مشمول این طرح در عمل، مدرن تر و مجهزتر شدند و از این راه صنعتی شدن ایران در دو راه موازی، یعنی تاسیس صنایع در بخش دولتی و حفظ سرمایه گذاری بخش خصوصی، تکامل یافت. بدین ترتیب قسمت اعظم کارخانه های دولتی به مردم فروخته شد و آن قسمت از این کارخانه ها نیز که در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته است، در حال نوسازی است تا سهام آنها در اجرای اصلی سیزدهم انقلاب به عموم عرضه گردد.

اصول ششم و هفتم و هشتم انقلاب که فعالیت سپاهیان انقلاب را در سه زمینه دانش و بهداشت و آبادانی شامل می شود نیز تا حد زیادی با اصل اصلاحات ارضی مربوط است. زیرا اجرای برنامه های کار این سپاهیان که بعدا به صورت مشروح تر بدان ها اشاره می شود، نقش بسیار مؤثر و سازنده ای در بهسازی روستاها و تعمیم بهداشت در آنها و سواد آموزی و پرورش فکری روستائیان و کشاورزان دارد. اجرای برنامه های بررسی آفات و بیماریهای گیاهی و برنامه های دام پروری و دام پزشکی و غیره نیز، سهم مهمی در بالا رفتن سطح زندگی کشاورزان و روستائیان ایران داشته است و دارد.

طبق آمارهای دولتی رشد مداوم و ممتد تولیدات کشاورزی ایران، در دوران پانزده ساله اجرای برنامه های اصلاحات ارضی تا به امروز، از حد متوسط ۵٪ در سال بیشتر بوده است و با بررسی هایی که برای مشخص کردن قطب های کشاورزی مکانیزه انجام می گیرد، به حفظ این آهنگ، کمک خواهد شد.