صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۴۴)

مسئله آب تا حد زیادی با موضوع برق نیز مربوط است. زیرا سدهای مختلف از منابع اساسی تهیه برق آبی هستند. با ایجاد یک شبکه پیوسته برای انتقال نیرو از مراکز عمده تولید به مراکز عمده مصرف به نسبت نیازمندی هر منطقه نیروی لازم تأمین خواهد شد.

برای انتقال نیروی برق تولید شده در نیروگاههای بزرگ حرارتی و نیروگاه های برق آبی، به مراکز عمده کشور به وسیله شبکه سراسری برق و با خطوط انتقال فشار قوی و فوق فشار قوی، در حال حاضر مراکز تولید و مصرف در استان ها و مناطق تهران، خوزستان، غرب کشور، مازندران، گیلان و آذربایجان به هم متصل شده اند. خطوط انتقال منطقه ای جنوب شرقی و خراسان نیز مورد بهره برداری است و انتظار میرود تا پایان برنامه ششم عمرانی، کلیه مراکز عمده تولید و مصرف به هم اتصال یابند.

ظرفیت کل نیروگاه های نصب شده کشور که در آغاز انقلاب ۸۵۰ مگاوات بود در حال حاضر به بیش از ۷۵۰۰ مگاوات و مقدار تولید کل آنها در همین مدت از۲٫۳۳۸ میلیون کیلو وات ساعت، به بیش از ۲۰ میلیارد کیلو وات ساعت رسیده است. تولید سرانه برقی که در آخر برنامه سوم عمرانی ۱۵۴ کیلووات ساعت بود، در پایان برنامه ششم به حدود ۱۵۰۰ کیلو وات ساعت بالغ خواهد شد.

به تدریج که نیروگاه های بزرگ در سراسر کشور ایجاد شوند، با توجه به وسعت مملکت و فواصل زیاد شهرها با مراکز تولید، طرح خطوط انتقال با ولتاژهای خیلی زیاد ضرورت می یابد. در این مورد بهره برداری از خطوط انتقال نیروی برق ۴۰۰ کیلو واتی آغاز شده است و پیش بینی شده است که مطالعات لازم برای استفاده از خطوط انتقال ۷۵۰ کیلو واتی و خطوط انتقال جریان مستقیم نیز انجام گیرد.

در عین حال، با توجه به پایان پذیری منابع فسیلی که نفت مهمترین آنهاست و امکانات کاربرد انحصاری این منابع در صنایع پتروشیمی، برنامه دراز مدت انرژی کشور طرح ریزی شده است. در این برنامه به منظور صرفه جویی در مصرف منابع فسیلی، نقش مهمی برای انرژی هسته ای در الگوی انرژی کشور در نظر گرفته شده و به علاوه استفاده از انرژی سدها و پمپ های ذخیره ای و سایر انواع انرژی های نو شناخته از قبیل انرژی خورشیدی و ژئوترمال و انرژی باد و جزر و مد دریا و هیدروژن و غیره مورد تأکید خاص واقع شده است.

با در نظر گرفتن ارزش واقعی نفت و موقعیت آتی آن در بازارهای جهان در برنامه ریزی تولید برق، در نظر گرفته شده است که با استفاده از انرژی هسته ای نسبت به نصب و بهره برداری از نیروگاههای اتمی و نیز از کلیه امکانات و ظرفیتهای قابل حصول انرژی آبی رودخانه های کشور، به ویژه رود کارون حداکثر استفاده برای تولید برق به عمل آید. در حال حاضر دو نیروگاه برق اتمی توسط سازمان انرژی اتمی ایران، در دست ساختمان است که بهره برداری از آنها با ظرفیت ۲۴۰۰ مگاوات تا چند سال دیگر آغاز خواهد شد و مقدمات ایجاد چند نیروگاه اتمی دیگر نیز فراهم شده است.