صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۶۰)

سیاستهای اساسی در این زمینه عبارتند از: در نظر گرفتن برنامه بهداشتی مادر و کودک به عنوان یک برنامه زیربنایی، افزایش پوشش خدمات حمایت از مادران و کودکان شیرخوار از کوچکترین تا وسیع ترین واحد شبکه بهداشتی و درمانی کشور، رعایت اولویت های اجرایی نظیر بهداشت مادران باردار، بهداشت کودکان شیرخوار، استفاده بیشتر از شیر مادر و در مرحله آخر استفاده از غذاهای کمکی و شیر خشک مناسب برای تغذیه کودکان. برای تحقق این شرایط می باید بیمارستان ها و درمانگاه ها و کلینیکهای بهداشتی برای زنان باردار و کودکان شیرخوار با توجه به گسترش و پراکندگی جمعیت در کشور هم زیادتر و هم مجهزتر شوند و ترتیب استقرار مراکز بهداشتی، مخصوصا در روستاها طوری باشد که روستاهای پر جمعیت را کاملا بپوشاند و روستاهای کم جمعیت نیز با فاصله زمانی کوتاه، بتوانند از این مراکز استفاده کنند.

در عین حال می باید ترتیب آمارگیری های لازم از هر منطقه داده شود تا به طور دقیق مشخص شود که میزان باروری مادران هر منطقه چیست و چه تعدادی از آنان قادر به تغذیه کافی و صحیح خود و طفل جنینی یا متولد شده خویش نیستند و در چه میزان احتیاج به کمک دارند؟ چنین کمکی باید با کوشش در دادن آموزش لازم بدانان همراه باشد تا در هر مورد ضروری مادر بتواند به کمک چنین آموزشی، وظیفه خود را در مورد فرزندش انجام دهد.
در پیشرفت فعالیتهای مربوط به اصول هفتم و شانزدهم انقلاب سازمان ها و جمعیت های متعدد دیگری نیز شرکت دارند که حقا می باید از کوشش ها و خدمات صادقانه آنها یاد شود. این مؤسسات فعالیتی اضافه بر فعالیتهای وزارت بهداری و بهزیستی و دستگاه رسمی بهداشتی کشور دارند و بسیاری از آنها اصولا زائیده ایران عصر انقلاب هستند.

از زمره قدیمیترین این سازمان ها باید از جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی، جمعیت حمایت از مادران و نوزادان و بنیاد پهلوی نام برد که گذشته از خدمات بهداشتی گسترده و روزمره خود، از راه فعالیت مدارس آموزش حرفه ای، آموختن مهارتهای فنی به کودکان علیل یا عقب افتاده، تربیت پرستار، اعمال قوانین ناظر بر شرایط کار زنان و کودکان در کارخانه ها و ارائه خدمات رفاهی بدانان، آموزش عمومی در مورد چگونگی پرستاری از مادران باردار و کودکان، اداره کارخانه بزرگ داروسازی برای تهیه دارو و فروش آن به عموم به ارزانترین قیمت ممکن، سهم فعالی در پیشبرد برنامه های مربوط به اصول انقلاب دارند.

مهمترین سازمانهای دیگر که در این زمینه ها فعالیت دارند، عبارتند از: جمعیت بهزیستی و آموزشی فرح پهلوی، بنیاد ملکه پهلوی، بنياد نيکوکاری شمس پهلوی، بنياد اشرف پهلوی، سازمانهای ملی رفاه نابینایان و ناشنوایان، سازمان ملی رفاه خانواده، انجمن ملی توان بخشی ایران، انجمن ملی حمایت از کودکان، جمعیت حمایت کودکان بی سرپرست، جمعیت حمایت کودکان کر و لال، انجمن ملی معلولین، جمعیت کمک به جذامیان، جمعیت حمایت مسلولین، جمعیت ملی مبارزه با سرطان، سازمان ملی انتقال خون و غیره که اطلاعات مربوط بدان ها را میتوان به آسانی از خود آن مراکز یا از وزارت بهداری و بهزیستی تهیه کرد.