صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۱۱۴)

فضای باز سیاسی که اکنون با گسترش آموزش سیاسی و با توسعه گفتگوی سازنده در حزب رستاخیز به وجود امده است، باید بیش از پیش وسعت یابد تا سیر پیشرفت فکری و سیاسی ملی نیز به موازات پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن دنبال شود. یک جامعه مترقی حق ندارد در هیچ زمینه ای به اصطلاح از خودش عقب بماند، زیرا چنین جامعه ای همان قدر که با پیشروی شتاب زده تر، از حدود نیازها و امکانات واقعی خود دچار عدم تعادل می شود، با کند روی نسبت به آهنگ الزامی این امکانات و نیازهای واقعی، به عدم تعادلی بیشتر دچار می گردد. بحث و گفتگو در همه زمینه ها که لازمه این فضای باز سیاسی است، بهترین نشانه تندرستی و شادابی روحی یک جامعه است. فراموش نکنیم که چه افراد، چه احزاب سیاسی و چه جوامعی که تنها با اندیشه های خودشان زندگی می کنند و آمادگی بحث و انتقادی را ندارند، خواه ناخواه زندانی خویش می شوند و این آغاز انحطاط است. در مسیر پیشرفت ملی به سوی "تمدن بزرگ" طبعا نیازهای فوری و نیازهای دراز مدت تری در مورد مسائل و امور مختلف از نظر ارتباط آنها با اصول انقلاب مطرح خواهند شد که بایستی در شکل سیاسی خود مورد بررسی و توجه کامل قرار گیرند تا بهترین راه پاسخگویی بدان ها یافته شود.
                    
در نظام سیاسی ایران آینده این کار باید در پویایی حزب رستاخیز انجام گیرد. بدین ترتیب که این نیازها در اجتماعات حزبی، از راه گفتگو و بحث در فضای باز سیاسی و در برخورد سلیقه ها و اندیشه های جناح ها، به دقت بررسی شوند و شکل نهایی خود را به دست آورند تا پس از آن به تأمین نیازها و جوابگویی لازم به آنها پرداخته شود.

سیاست مستقل ملی ما بر همان اساس کلی که در فصل گذشته تشریح شد، سیاست این کشور در دوران " تمدن بزرگ" خواهد بود. به پیروی از این سیاست که تنها سیاست جهانی ممکن برای ایران پیشرو عصر انقلاب و ایران پیشرفته عصر "تمدن بزرگ" است، کشور ما با همه کشورها و ملتهای جهان که خواستار دوستی و همکاری با ما باشند، همکاری و دوستی خواهد داشت. ما از هیچگونه سیاست توسعه طلبی و تجاوز و اعمال زور پیروی نخواهیم کرد. زیرا این سیاست را نه تنها با توجه به طرز فکر و آرمان های انسانی خود مطرود میدانیم، بلکه از نظر واقع بینی نیز در جهان امروز، آن را سیاستی خطرناک و در عین حال بی نتیجه می شماریم. ما از چنین خط مشی پیروی نخواهیم کرد، ولی اجازه اعمال چنین سیاستی را نسبت به خود نیز مطلقا نخواهیم داد.

یک رکن دیگر سیاست مستقل ملی ما، شرکت فعالانه درمسائل و تحولات مختلف بین المللی و ایفای نقش مثبت و مؤثر در پشتیبانی از صلح و ثبات و تفاهم جهانی است. در پرتو نظم و ثبات استوار داخلی و همبستگی یکپارچه ملی و قدرتمندی روزافزون سیاسی و اقتصادی و نظامی، امروز کشور ما از حیثیت بین المللی بی سابقه ای برخوردار است که به این کشور نقش برجسته ای در مسائل و تحولات جهانی داده است.