صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۱۱۲)

نظام سیاسی

نظام سیاسی ایران عصر "تمدن بزرگ" در زیر پوشش نظام شاهنشاهی بر سه پایه سیاست مستقل ملی، دفاع از امنیت و حاکمیت کشور و سیاست جهانی صلح و تفاهم استوار خواهد بود.

در مورد نظام شاهنشاهی نیاز زیادی به توضیح و تفسیر نیست. این نظام به عنوان روح و جوهر وجود و قدرت و حاکمیت و وحدت ملی، پایه استوار "تمدن بزرگ" ایران و نگاهبان نیرومند همه ارزش های این تمدن و تمام پیشرفتها و دستاوردهای مادی و معنوی آن خواهد بود و سرنوشت ملت را در پر شکوه ترین دوران تاریخ آن پاسداری و رهبری خواهد کرد. به منظور استواری هر چه بیشتر یکپارچگی ملی و نیرومندی روحی و فکری ملت ایران، در رویارویی با همه آزمایش هایی که ممکن است دگرگونی های جهانی فراروی مسیر "تمدن بزرگ" ما بگذارد، درک عمیق و بنیادی این نظام شاهنشاهی از همه جنبه های تاریخی، سیاسی، فلسفی، فرهنگی و عاطفی آن ضروری است. زیرا این ادراک روح و دل ایرانی امروز و فردا را با قلب و روح نسل های بی شمار گذشته این سرزمین پیوند می دهد و میراث پر شکوه و جاودانی قرون را به صورت پشتوانه ای استوار برای پیروزی در تلاش سازندگی آینده، در اختیار او می گذارد. درک و جذب هر چه کامل تر معیارها و ضوابط تاریخی و معنوی نظام شاهنشاهی ایران، در واقع جذب و درک هر چه کامل تر ارزش های جاودانی تمدن و فرهنگ ایرانی است که این نظام در همه طول تاریخ ایران مظهر و نگاهبان و ادامه دهنده آنها بوده است و دوران " تمدن بزرگ" نیز پرشکوه ترین آزمایش پیروزمندانه آن در ایفای همین مسئولیت ها خواهد بود.

وظیفه شناسانیدن هر چه بیشتر آرمان شاهنشاهی ایران، چنان که در فصل گذشته تذکر دادم، قابل قیاس با ایدئولوژی های هیچ سازمان حکومتی و سیاسی دیگر نیست و در تمام تاریخ جهان از این حیث وضعی استثنایی دارد، در درجه اول به عهده مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی، رسانه های همگانی و حزب رستاخیز ملت ایران است.

مراکز آموزشی کشور در تمام سطوح باید این ایدئولوژی را بر اساس بررسی های اندیشمندان و صاحب نظران با توجه کامل به تاریخ و فرهنگ و اندیشه ایرانی، از راه کتابهای درسی، توضیحات آموزگاران و دبیران و استادان، کنفرانس ها و سخنرانی های علمی، وسایل سمعی و بصری و همه وسایل دیگری که دستگاه آموزشی در اختیار دارد، برای دانش آموزان و دانشجویان تشریح کنند.

مراکز فرهنگی کشور، می باید همین کوشش را از راه فعالیت های هنری، تئاتر، فیلم، موسیقی، ادبیات، هنرهای زیبا، موزه ها، نمایشگاه ها، جشنواره ها، سخنرانی ها، کتابها و انتشارات و وسایل دیگری که دستگاه فرهنگی کشور در اختیار دارد، انجام دهند. همین رسالت در قلمرو امکانات وسیع سازمان رسانه های همگانی باید از رادیو، تلویزیون، سینما و سایر وسایل کار این دستگاه ها ایفاء شود. بدیهی است مطبوعات و سازمانهای مختلف هنری و علمی و ادبی کشور و نیز پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان به مقتضای وظیفه ملی خود ایفای سهم بزرگ و اساسی خویش را در این مورد به عهده خواهند داشت.

توضیح این نکته مهم را در اینجا ضروری میدانم که در ایفای این وظیفه ملی و میهنی از جانب همه دستگاه ها و مراکز دولتی و خصوصی که بدان ها اشاره شد، نظام شاهنشاهی ایران باید در کامل ترین مفهوم آن مورد توجه قرار گیرد و نه تنها در محدوده معین امروزی آن. مفهوم این یادآوری، لزوم تحلیل وسیع همه ارزشهای دقیق و جامع این ارزش ها و معرفی جلوه های تاریخی و فلسفی و اخلاقی آنها آشنا کردن همه ایرانیان به خصوص نسل جوان با مفاخر تاریخی و با تجلیات گوناگون میهن پرستی ایرانی، معرفی آثار بدیع و خلاقه نبوغ ایرانی در قلمرو اندیشه و دانش و ادب و هنر و سایر زمینه های آفرینندگی، همه اینها، آن اصول بنیادی است که می باید نیرو بخشی و الهام دهنده شخصیت روحی و فکری هر ایرانی در عصر "تمدن بزرگ" باشد.