صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۷۹)

به مناسبت اشاره بدین شرکت گسترده بانوان کشور در امور حزبی، تذکر این نکته را از نظر کلی تر و وسیع تر ضروری می دانم که نقش زنان ایرانی در پیروزی تلاش سازندگی مادی و معنوی ایران فردا، طبعا نقش درجه اول و حیاتی است. با تساوی کامل حقوق و امکانات امروزه مسئولیت هیچ زن ایرانی در برابر آینده کشور، کمتر از مسئولیت مردان ایرانی نیست و با توجه به مقام و موقعیت ممتاز او به عنوان مادر، میتوان گفت که این مسئولیت حتی بیشتر از مردان است. برای من تذکر این نکته مایه خوشوقتی قلبی است که اکنون خیلی از زنان ما وظایف و مسئولیت های اجتماعی خویش را در زمینه های متنوع و مختلف امور مملکت، آگاهانه و صمیمانه و گاه به اقتضای هوشمندی خاص زنانه، حتی با دقت و ظرافتی بیش از مردان انجام می دهند.

بهترین سرمشقی که می توانم در این زمینه ارائه کنم، سرمشق شهبانوی ایران است که نزدیک ترین دوست و همکار و شریک من هستند. فعالیت شبانروزی و خستگی ناپذیر شهبانو در انجام وظایف خطیری که به عهده دارند، اداره عملی (و نه تشریفاتی) بیش از چهل سازمان مهم اجتماعی، آموزشی، رفاهی، درمانی، بهداشتی، فرهنگی، هنری، پژوهشی و غیره که به صورت بنیادها، شوراها، انجمن ها، کمیته ها، سازمان ها، کانون ها، جمعیت ها، فدراسیون ها، هنرستان ها، دانشگاه ها، موزه ها، فرهنگسراها تحت ریاست عالیه ایشان قرار دارد.

سرپرستی مستمر امور فرهنگ و سنن ملی، فعالیت های گسترده سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بین المللی، بازدیدهای فعالانه داخلی و تمام کوششهای دیگری که با احساس علاقه بی شائبه و قلبی به فرد فرد افراد ملت و با سادگی و فروتنی و در عین حال با روح عمیق مسئولیت، نسبت به پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی، توسط ایشان انجام می گیرد، در من این اطمینان را پدید می آورد که با پیروی از چنین سرمشقی، در معماری بنای ایران فردا، سهم بانوان ایرانی سهمی کمتر از مردان این کشور نخواهد بود.


در مورد مسائل حزبی از این پس باید به گسترش کانون های حزب به نحوی توجه شود که همه افرادی که واجد شرایط لازم برای عضویت در کانون ها هستند، بتوانند با شرکت مداوم خود در جلسات این کانون ها، به گردش اندیشه سیاسی در سطحی هر چه وسیع تر کمک کنند. با توجه به استمرار انقلاب اجتماعی ایران، حزب رستاخیز ملت ایران باید در عین حفظ و حراست همبستگی و وحدت ملی، در هر مورد از تحرک و پویایی کافی برخوردار باشد. بدین منظور لازمست به موازات گسترش کمی و تشکیلات حزبی، به کیفیت فعالیتهای آن نیز که آموزش سیاسی و تأمین شناخت وسیع افراد از مسائل مملکتی و فراهم آوردن وسائل مشارکت و اظهار نظر آنان در همه امور اجتماع از مهمترین آنهاست، توجه کامل به عمل آید. در این مکتب بزرگ ملی و سیاسی، هر فرد ایرانی باید با  برخورداری از دانش و بینش وسیع، فرزند خدمتگزار و شایسته کشور و شریک واقعی فعالیت ها و برنامه های سازندگی باشد. استمرار انقلاب اجتماعی و به کار گرفتن همه استعدادها و استفاده از تمام افکار سازنده و مثبت از وظایف اساسی حزب است.

آموزش های سیاسی و اجتماعی اعضای کانون های حزبی طبعا می باید راهنمای آنها در فعالیت های اجتماعی باشد. هر فرد حزبی باید در عین بالا بردن دائمی کمیت و کیفیت کار خود، با هر فسادی
که می بیند، مبارزه کند و آن را با حزب در میان گذارد. یک عضو واقعی حزب باید یک پاسبان راستین فضایل و ارزش های ملی و یک پاسدار تزلزل ناپذیر انقلاب باشد.

توجه روزافزون عمومی به تشکل در حزب رستاخیز ملت ایران، نشان میدهد که مردم مفهوم این رسالت ملی را به خوبی دریافته اند. نمونه ای از این ادراک عمومی، شرکت وسیع ملی در اولین انتخابات بعد از اعلام حزب رستاخیز، در سطحی است که تاکنون سابقه نداشته است. این شرکت عظیم و همگانی چه مفهومی می تواند داشته باشد، جز این که ملت ایران به صورتی یکپارچه، آرمان حزب را پذیرفته است و همه مردم خود را عضو آن احساس می کنند؟

اکنون حزب رستاخیز ملت ایران به صورت "پاسدار انقلاب" مسئولیت خود را در برابر تاریخ ایران به عهده گرفته و مانند خود انقلاب پا به صحنه این تاریخ گذاشته است. در ایفای چنین رسالتی، این حزب به عنوان مظهر یکپارچگی و پیوستگی ملی و مظهر تمرکز همه نیروها و استعدادها و فعالیتهای خلاقانه، باید بکوشد تا یک مکتب واقعی میهن پرستی و سازندگی در خدمت به انقلاب، یعنی در  خدمت به ترقی و سعادت ملت ایران باشد.