صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱.۹۶

(۶۸)

برای تأمین این منظور در درجه اول، اقدام شد که کارها به جای تمرکز زیاده از حد، بر پایه عدم تمرکز تشکیلات اداری انجام گیرد. بدین جهت به استانداران اختیارات بیشتر داده شد. در نوسازی تشکیلات اداری مملکت اقدام گردید. برنامه های متعددی در مورد بهبود سازمان ها و روش ها، اجرای برنامه های آموزشی کارکنان دولت به ویژه در سطح مدیران و رؤسای ادارات، استفاده از اطلاعات متخصصان در دستگاهها، کاهش تعطیلات اداری، مورد اجرا قرار گرفت. به منظور مطالعه دقیق در روش های کار و حذف تشریفات زائد و ایجاد نظم و مدیریت صحیح در کارها، اصلاح قوانین و مقررات بر اساس تطبیق آنها با برنامه های انقلاب کشور، کنگره ای به نام "کنگره انقلاب اداری "و بر اساس بررسی های این کنگره شورایی به نام "شورای انقلاب اداری"، تأسیس شد و کمیته های مربوط بدین شورا در هر یک از وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی به کار پرداختند. از چندی پیش تصمیم گرفته شد که کار ادارات تا سر حد امکان با استفاده از سیستم کامپیوتری انجام گیرد تا مقدار زیادی از تشریفات بوروکراسی، خود به خود از میان برود.

با این همه برای به ثمر رسیدن انقلاب اداری، اقدامات دراز مدت و کوشش پیگیر لازم است، زیرا این کار بستگی فوق العاده به عامل انسانی دارد. تحقق واقعی انقلاب اداری با همه اقداماتی که می شود و خواهد شد، مستلزم دگرگونی آگاهانه و مثبتی در روحیه و طرز فکر و برداشت عمومی، چه کارمندان و چه مراجعان ادارات، از مسئولیتهای فردی و اجتماعی و اخلاقی و ملی آنهاست. یکی از شرایط این آگاهی رشد فکری و آموزشی است و از همین جهت بود که انقلاب اداری و انقلاب آموزشی، به صورت یک اصل واحد وضع و اعلام شد. اقداماتی که برای اصلاحات گسترده در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و سایر مراکز آموزشی کشور انجام گرفته و می گیرد، نیز تا حد زیادی ناظر بر همین واقعیت است.

مهمترین اقدامی که در راه حسن اجرای امور سازمان های اداری کشور و جلوگیری از سهل انگاری ها و قصور و اشتباهات مسئولان امور انجام گرفته است، ولی عملا دامنه کاری آن از مفهوم کلی انقلاب اداری بسیار فراتر میرود، تشکیل کمیسیون شاهنشاهی به صورت سازمانی است که شاید نظیر آن را در هیچ کشور دیگر جهان نتوان یافت. این کمیسون طبق فرمانی که در شانزدهم آبان ماه سال گذشته صادر شد، در دفتر مخصوص شاهنشاهی به وجود آمد و علت وجودی آن چنان که در فرمان تصریح گردید، این بود که با توجه به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی امروز ایران، باید کوشش دولت و حزب رستاخیز ملت ایران و عموم افراد مملکت معطوف به جلوگیری از هر گونه ضایعات و اتلاف نیروی انسانی و تولیدات کشاورزی و صنعتی و تأخیرها و نارسایی های موجب ضایعات، از راه برنامه ریزی دقیق و حساب شده و نظارت و بازرسی دائمی باشد و برای تأمین این منظور از وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط مسئولیت خواسته شود.